Varju Ildi webdesigner

Egy gyönyörű honlap jó szövegek nélkül? Szinte haszontalan!

copywriting szöveg szövegírás webdesign Oct 24, 2025

Varju Ildikó webdesigner vendégcikke

Webdesignerként gyakran látom, hogy a megbízó sokkal inkább a megjelenésre, a designra koncentrál a honlapja elkészítésénél, és háttérbe szorul az igazán jól megírt szöveg. Mintha a szövegnek jóval kisebb jelentősége lenne a látogatók meggyőzésében, pedig ez egyáltalán nem igaz! Egy weboldal, akármilyen ízlésesen van kialakítva, mit sem ér, ha a szöveg nem szólítja meg az olvasót.

 

A jól megtervezett design támogatja, de nem pótolja az ütős szöveget

Unásig ismételt tézis, hogy nem az előre megtervezett elrendezésbe tuszkoljuk bele a megírt szövegeinket, hanem a szövegre építjük a webdesignt. Ezért nem értem azokat a megbízókat, akik először látványt szeretnének, de hogy mi lesz a szöveg, azon még csak el sem gondolkodtak. 

A webdesign és a copywriting mindig kéz a kézben jár. A design feladata az, hogy megfelelően támogassa a szöveget. Hogy kiemelje a lényeges mondanivalót, vezesse a szemet, segítse a megértést.
Amikor a látogató megérkezik az oldaladra, nem a design érdekli először, hanem az, hogy vajon jó helyen jár-e. És ezt egy jól megírt szöveg tudja elmondani. A copywriting, azaz a tudatos, meggyőző szövegírás abban segít, hogy a honlapod ne csak informáljon, hanem meg is győzze az olvasót. Hiszen a fő cél minden honlappal az, hogy konvertáljon, ergo a látogatóból a legrövidebb úton fizető ügyfél váljon. 

Még egy gyönyörűen megtervezett oldal sem fog eladni, ha a látogató nem érti, miért éri meg neki tovább maradni.

 

A weboldal gerincét a szöveg adja

Amikor webdesignerként egy új projektet kezdek, az egyik legfontosabb kérdésem az, hogy elkészültek-e a szöveges tartalmak, megvannak-e a menüpontok, bejegyzések és CTA-k szövegei.

Ha a válasz nem, akkor a teljes tervezési folyamat csúszik, ugyanis a szöveg adja meg a szerkezetet. Meghatározza, hogy milyen blokkokra lesz szükség, mi kerüljön előre, mi maradhat a végére, és milyen vizuális megoldások erősítik majd az üzenetet.

Ha jobban belegondolsz, láthatod, hogy teljesen  másképp kell felépülnie egy olyan oldalnak, ami szolgáltatást értékesít, mint egy olyannak, ami blogbejegyzéseket gyűjt. De ugyanúgy más elrendezést kíván egy meggyőző ajánlat menüpont, mint egy kapcsolatfelvételi oldal. 

És mindez a szövegből indul ki.

 

De sokan rettegnek a szövegírástól

Legtöbb esetben a megrendelő megijed a feladattól, hogy neki kell a szövegeket megírnia a honlapjára, hiszen „már a suliban is utálta a nyelvtant és az irodalmat”. 

  • Néhányan azt gondolják, hogy valami nagyon magasztos, überhivatalos szöveget kell írniuk. És ezért hajlamosak bonyolult körmondatokat megfogalmazni úgy, hogy végül ők maguk sem értik a lényeget. Olyan szavakat és mondatokat használnak a szövegben, amit a való életben soha nem ejtenének ki a szájukon egy élő beszélgetés alkalmával. 
  • Mások egy „Bemutatkozás” oldal szövegeként odavetnek egy mondatot, amiből róluk, a küldetésükről, az életérzésükről semmit nem tudunk meg, így aztán nem is tudunk kapcsolódni hozzájuk. Sem a szolgáltatásaikhoz. 
  • És vannak, akik ugyan leírnak bizonyos tudnivalókat, de azt tényszerűen, szárazon, puszta felsorolásként. Lehet, hogy ez egy iskolai felelet során teljesen jó volt, de akkor nem is kellett eladnod magad! 

 

Pedig a hiteles hangnem több, mint stílus!

Ez a márkád hangja

A weboldalad szövege nemcsak egyszerű információ, hanem egy hang, ami megszólal a látogatód fejében. A jó copywriting képes ezt a hangot egységessé tenni, és olyan érzést kelteni az olvasóban, mintha a honlapod személyesen hozzá beszélne. Hogy ismeri a félelmeit, hogy tudja mivel küzd, milyen gondjaidra nem találja a jó megoldást. És ha ez a hang betalál, akkor végül ajánlatot kér, vásárol, vagy épp időpontot foglal hozzád. 

Egy hiteles, barátságos hangnem megmutatja az irányt az olvasó problémájának megoldásához. Megkönnyíti neki, hogy megértse mit nyer, ha veled dolgozik.

Webdesignerként én is ezt tapasztalom.

A szöveggel együtt a design is „megszólal”.

A megfelelő szóhasználat, a kulcsmondatok és címsorok meghatározzák, milyen hangulatot közvetít az oldal, és hogyan reagál rá a látogató.

 

Amíg nincs szöveg, nem lehet designt tervezni

Gyakran keresnek meg úgy, hogy „a szöveget majd később megírjuk”. Ez a „majd” azonban rendszerint elcsúsztatja az egész folyamatot. Amíg nincs kész a szöveg, nem tudok elkezdeni tervezni. Nem tudom, mit kell kiemelni, nem tudom, mi a fő üzenet, hova kerül a gomb, milyen hosszú lesz egy bekezdés.

A weboldal – a sokszor szajkózott, téves „online névjegykártya” titulussal ellentétben -  egy élő, folyamatosan dolgozó, hasznos vállalkozási eszköz. Azért létezik, hogy elvezesse a látogatót oda, ahova te vezetni szeretnéd, és ott cselekvésre ösztönözze.

Ezt a vezető funkciót pedig a szöveg tölti be.

 A design ugyan nagyon sokat segít neki ebben, de nem helyettesítheti.

 

A jó weboldal a szöveg és a design harmóniája

Amikor a szöveg és a látvány együtt dolgoznak, az oldal egyszerűen csak működik.
A látogató érti, hogy mit lát, és tudja, hogy mi a következő lépés. Nem kell keresgélnie, nem bizonytalanodik el.

A sikeres honlap nem attól lesz hatásos, hogy mennyi minden van rajta, hanem attól, hogy pont azt mondja el, amire a célközönség kíváncsi.

A jó copywriter képes ezt az üzenetet kibontani, a jó webdesigner pedig ezt a hatást vizuálisan alátámasztani. Egyik sem létezhet a másik nélkül.

Én magam is ezért tanultam évekig  Évi CopyClubjában, hogy a weboldalak, amiket készítek, ne csak szépek legyenek, hanem eredményesek is. 

A design a figyelmet kelti fel, a jó szöveg pedig  megtartja az olvasót.

A kettő együtt adja azt az élményt, amitől a látogatóból ügyfél lesz.

 

Ha te is szeretnél olyan vevőszerző honlapot, ami nemcsak szép, hanem eredményes is, bízd olyan szakemberekre a munkát, akik nap mint nap ezzel foglalkoznak. Egy jó webdesigner és egy tapasztalt copywriter együtt valóban eladhatóvá teszi a márkádat. 

Én nagyon szívesen segítek neked a design elkészítésében: https://varjuildiko.hu/

Évi pedig a szövegek megírásában. Ha Te magad szeretnéd elkészíteni, ezt a kurzusát ajánlom:

Így írj igazán jó weboldalszöveget!

Ha pedig inkább rábíznád a munkát, itt találod: https://www.evihernaezcopywriting.hu/

 

Végül pedig mutatok két példát arra, hogy mekkora a különbség, ha szakember készíti egy weboldal szövegét

 

1. 

Ügyfél által átadott szöveg: 

„Üdvözöllek honlapomon!

XY vagyok feleség, két kisgyermekes anya.

Diplomás egészségfejelsztő, mindfulness és ifjúsági coach.

Több sportágban edző: lovaglás, síelés, jóga.”

 

A javított szöveg: 

„Szia, XY vagyok!

Diplomás egészségfejlesztőként, mindfulness- és ifjúsági coachként az a célom, hogy segítsek megtalálni az utadat és a benned rejlő erőt. Több sportágban is edzőként tevékenykedem – a lovaglás, a síelés és a jóga különösen közel állnak hozzám.

Feleségként, két kisgyermek anyjaként és aktív vállalkozónőként évek óta foglalkoztat, hogyan élhetünk egészségesen, kiegyensúlyozottan, és hogyan tudjuk a mindennapokat teljesebben megélni, még a kihívások közepette is. 

Hiszem, hogy megtaláltam azokat az eszközöket, amelyek támogatják a fejlődésemet, miközben élvezem a jelen pillanatokat. Ezt a tapasztalatot szeretném átadni neked is, hogy te is rátalálj a saját utadra.”

 

2.

Ügyfél által átadott szöveg: 

„Problémáid lehetnek: 

 

  • Stressz, szorongás kezelése
  • Önbizalom növelése
  • Változtatás és személyes fejlődés
  • Munka és magánélet egyensúlyának kialakítása”

 

 

A javított szöveg: 

„Neked való a módszerem, ha

 

  • magas a stressz és a szorongás az életedben
  • növelni szeretnéd az önbizalmadat
  • változtatnál az életeden, személyes fejlődésre vágysz
  • szeretnéd egyensúlyban tudni a munkád és a magánéleted”

Ugye érzed a különséget?