copywriting

Mi az a copywriting, vagyis meggyőző szövegírás, és hogyan kell alkalmazni (akár a nulláról indulva)?

copywriting meggyőzés tartalommarketing Feb 29, 2024

A copywriting meghatározása

A copywriting kifejezés még nem olyan elterjedt Magyarországon, mint a világ többi részén. Egyszerűen szövegírásként emlegetik, pedig a külföldi (legalábbis az általam ismert amerikai és spanyol) piacokon egyre egyértelműbben különül el egymástól a tartalommarketing és a copywriting.

 

Tartalommarketing vs copywriting?

A copywriting fogalmának meghatározásához elengedhetetlen, hogy különbséget tegyünk a tartalommarketing szövegek és a kereskedelmi céllal íródott szövegek között. Hogy  miért, azt a könnyebb átláthatóság érdekében később konkrét példákon keresztül mutatom be.

Sokan testvérként tartják számon őket, hiszen mindketten reklám- és értékesítési háttérrel rendelkeznek, ám a két tudományág igenis elhatárolódik. Előrevetítem azonban, hogy minden kétséget kizáróan összeadódva tudnak igazán látványos eredményeket elérni egy vállalkozás digitális erőfeszítéseiben.

 

Tartalommarketing

A Content HYPERLINK „https://contentmarketinginstitute.com/what-is-content-marketing/” Marketing Institute meghatározása szerint:

„A tartalommarketing olyan stratégiai marketingmegközelítés, amely értékes, releváns és következetes tartalmak létrehozására és terjesztésére összpontosít, hogy vonzóvá tegye és megtartsa a világosan meghatározott közönséget- és végső soron nyereséges vásárlói akciókat ösztönözzön.”

A tartalommarketing olyan (általában) ingyenes tartalmak létrehozásából áll, melyek bevonják a közönséget, értéket nyújtanak, javítják a márkaismertséget, és bizonyítják, hogy a márka/szolgáltató alaposan ismer egy adott problémát.

Az a mód, ahogyan a márka „beszélget” a követőivel, a közösségével, amit ezáltal a kommunikáció által maga köré épít.

Nincsen semmilyen manipuláló szándéka, egyszerűen csak szilárdítja a hírnevet.

 

Copywriting

A copywriting egy konkrét technika, melynek pontosan körülhatárolható szabályai vannak.

Akik ezen a területen dolgoznak, jól tudják, hogy bár szabályokat könnyű lehet alkalmazni, de a helyzet nem ilyen egyszerű.

Az  írás művészet.

A copywriting esetében azért írunk, hogy elérjünk egy előre meghatározott célt.

A copywriting a meggyőző írás művészete, hogy a közönséget, az érdeklődőket vagy a vásárlókat rávegyük a kívánt cselekvésre.

Például: hogy megvásároljanak egy bizonyos terméket, felvegyék velünk a kapcsolatot, feliratkozzanak az e-mail listánkra, letöltsenek egy ingyenes csaliterméket, stb.

Bár kezdetben a copywriting fő célja az értékesítés elérése volt, ma már más célokra is használják: például, hogy a követőink a social média platformokon megosszák a tartalmainkat, lájkolják azokat, és aktívabban interakcióba lépjenek a márkánkkal.

Vagyis a copywriting segíthet abban, hogy megerősítük a kapcsolatot a potenciális ügyfeleinkkel, kapcsolatot teremtsünk a közönségünkkel, aztán pedig rávegyük őket arra, hogy vásároljanak tőlünk (hiszen végsősoron mindenki erre vágyik).

Mi egy copy (vagyis copywriting szöveg)?

A copy az a szöveg, amelyet kereskedelmi vagy nem kereskedelmi cél érdekében írunk azért, hogy annak olvasóit rávegyük egy bizonyos cselekvésre. A következő formátumokat használhatjuk:

  • weboldal szövegei
  • webshop leírása
  • termékleírások
  • közösségi média platformok hirdetései (Pl. Facebook, Instagram, LinkedIn)
  • értékesítési oldal
  • landing page
  • hírlevelek (email marketing)
  • rádiós vagy podcast reklámok
  • TV spot
  • Youtube videók
  • személyes vagy online értékesítési találkozó
  • brosúra, stb.

A felsorolásból jól látható, hogy a copywriting gyakorlatilag a kommunikáció bármely írásos formájában alkalmazható, a következőket azonban nem szabad elfelejteni:

Egy jó copy nem tartalmat közöl vagy cáfol, mint egy sajtóban megjelenő cikk vagy egy közösségi média poszt.

Egy jó copy eléri a célját.

Nem azt akarjuk, hogy a felhasználó a copy szöveget látva azt gondolja „hm, de érdekes!”, és egyszerűen továbbgörgessen vagy lapozzon.

Nem. A cél az, hogy az olvasót (vagyis a lehetséges vásárlót/ügyfelet) gondolkodásra és cselekvésre késztesse:

„Most akarom”- és rákattint a vásárlás gombra, „Most fel is iratkozom”- és azonnal megadja az email címét.

Miért alkalmazd te is a copywritingot- függetlenül attól, hogy milyen terméket/ szolgáltatást kínálsz?

Talán most, hogy pontosan körvonalazódott, mi is pontosan az a copywriting, elgondolkodtál azon, hogy Neked valóban szükséged lehet-e rá- főleg úgy, hogy viszolyogsz a nyílt értékesítéstől.

Nos, megnyugtatlak, a copywriting pontosan azért van, hogy megkönnyítse az értékesítés menetét. Hogy közvetlenebbé, lágyabbá tegye.

Nézzünk 3 okot, amiért mindenképpen érdemes alkalmazni:

A jól alkalmazott copy kiemeli és pontosan a szükséges szavakkal ki is fejezi, hogy mit csinálsz jól, miben különbözöl a konkurenciától úgy, hogy az ügyfeleknek ne legyenek kétségei afelől, miért bízzanak meg pont benned (a termékedben vagy szolgáltatásodban), és ne mást válasszanak.

A copywriting arra ösztönöz, hogy termékeidet vagy szolgáltatásaidat az ügyfél szemszögéből lásd; hogy megértsd, mi a problémája, vágya vagy igénye. Ebből a nézőpontból képes megteremteni az eladáshoz szükséges empátiát azáltal, hogy megérted, mit vár a potenciális vásárlód.

A copywriting egyfelől bevonzza azokat a vásárlókat, akiknek segíteni szeretnél a termékeddel, szolgáltatásoddal, másrészről pedig lehetővé teszi, hogy ügyfeleid bizalommal vásároljanak, hiszen tisztában kerüljenek azzal, hogy mit kapnak (és milyen hasznot húznak belőle).

A copywriting az alapja annak, hogy az ügyfél azzal az érzéssel távozzon, hogy jó döntést hozott.

Hogyan kezd el alkalmazni a copywritingot a saját vállalkozásodban?

Mielőtt elkezdenéd meg-vagy átírni a szövegeidet, tanulmányozd át alaposan az alább felsorolt aspektusokat.

Ahhoz, minden szöveg (formátumtól függetlenül) hatékony és hiteles legyen, és eszközként működjön a kapcsolatteremtésben, ezekre mindenképpen figyelni kell:

1. Nagyon alaposan ismerd meg saját magad/a márkádat!

Válaszolj ezekre  kérdésekre (a legjobb, ha írásban teszed, hiszen így a későbbiekben könnyen delegálhatod a szövegírást ugyanazon irányvonalak mentén)!

2. A lehető legapróbb részletekig ismerd meg a potenciális vásárlóidat!

Ahhoz, hogy a szövegeid valóban célba érjenek, és ahhoz szóljanak, aki tényleg fogyasztód lehet, PONTOSAN tudnod kell, hogy kihez szólsz.

Ki követ Téged a közösségi média platformokon; hogyan reagál a posztjaidra; milyen fogyasztói szokásai vannak; kiket követ rajtad kívül; mikor internetezik; megnyitja-e az általad küldött emaileket; megnézi-e a weboldalad; eljut-e az értékesítési oldaladra; milyen útvonalon jut odáig, stb.

Milyen ügyfelekkel dolgozol/dolgoztál együtt; ki vásárol tőled vagy veszi igénybe a szolgáltatásaidat; hogyan kommunikálsz velük; milyen szokásaik vannak, stb.

Valóban azokkal dolgozol, akikkel szeretnél?

Ha nem tudod a kérdést ezekre a válaszokra, kutass, kérdezz, olvass, végezz felméréseket. Hiszen ahogyan Meredith Hill is mondja, ha mindenkihez beszélsz, akkor senkihez sem beszélsz igazán.

3. Legyen átlátható, egyértelmű értékajánlatod!

Az értékajánlat az a világos, rövid és tömör magyarázat, amelyet a látogatónak, érdeklődőnek vagy ügyfélnek adunk, hogy az a kínálatunk mellett döntsön:

milyen előnyei vannak a Te márkádnak; mi az, amiben többet vagy mást nyújtasz, mint a versenytársaid; mi teszi egyedivé, különlegesé a terméked, szolgáltatásod.

Mielőtt bármilyen szöveget is írnál a márkád számára, tisztában kell lenned azzal, hogy milyen képet szeretnél közvetíteni magadról.

Ezután pedig elkezdhetsz játszani a szavakkal, és alkalmazhatod a copywriting szabályait, formuláit.

Összegzés

Mint a cikk elején említettem, a tartalommarketing és a copywriting nem ellenségei egymásnak, egyik nem akarja legyőzni a másikat. Sokszor igazán éles határ sem húzható, egyvalamiben azonban minden marketinggel foglalkozó szakember egyetért:

egy vállalkozásban nem érdemes csakis tartalommarketinget vagy csakis copywritingot alkalmazni. A kettő- ha előre átgondolt stratégia mentén működnek- tökéletesen kiegészíti egymást, és kart karba öltve járulnak hozzá az eladások növeléséhez.

A copywriting jól meghatározott formulák alapján működik, alkalmazása megtanulható- és minden sikeres vállakozás életében kulcsfontosságú.

Te is szeretnéd alkalmazni a copywritingot a márkád kommunikációjában?

Hozzászólásban várom a véleményed, hogy hasznosnak és érthetőnek találtad-e ezt az összefoglalót.

Köszönöm, hogy elolvastad a cikkemet!