7 gyakori hiba, amit ne kövess el a honlapod szövegének megírásakor

7 gyakori hiba, amit ne kövess el a honlapod szövegének megírásakor

copywriting honlapszöveg weboldal weboldalszöveg Apr 04, 2024

És persze hasznos tippek, hogy Te elkerülhesd őket!

Egy weboldal létrehozása óriási falatnak tűnhet elsőre, főleg, ha fogalmad sincs, hogy hogyan fogj hozzá. Nagy a tét, hiszen egy rosszul működő honlap akár negatívabb hatást is kiválthat a látogatóból, mintha nem is lenne egyáltalán, vagy ha csak közösségi média oldalaid lennének.

Ha úgy érzed, hogy eljött a pillanat, hogy feltedd magad az online világban is a térképre, akkor nagyon fontos, egyértelmű legyen, hogy miben és hogyan segítesz az oldaladra látogatónak. 

Nem elég, hogy profi szakember vagy, ezt meg is kell tudnod mutatni!

A múltkori cikkben már kiveséztük, hogy miért jön először a szöveg, és csak utána a dizájn. A mai alkalommal, pedig átvesszük azokat a hibákat, amelyek a leggyakrabban fordulnak elő a honlapszöveg megírásakor.

Nézzük is, hogy mi az a 7 leggyakoribb hiba, amit weboldalszöveg írásakor elkövethetünk!

 


Nincs mögötte stratégia és nem egyértelmű az értékajánlat. 

Tudod, a kegyetlen statisztikák azt mutatják, hogy mindössze néhány másodperced van meggyőzni az oldaladra érkező látogatót arról, hogy megoldást nyújtasz a problémájára.

Éppen ezért az értékajánlat (value proposition) az, amelyet a felhasználóknak mindenképpen meg kell találniuk a kezdőoldalon! Ideális esetben már a címben és az alcímben is, de legkésőbb az első bekezdésben ki kell fejtened:

  • a márka által ígért megoldást
  • a termék vagy szolgáltatás vásárlóknak nyújtott előnyét 
  • a vásárló által elérhető eredményeket
  • a márka sajátos filozófiáját, amellyel kapcsolódik az ügyfél filozófiájához.

Mindig tartsd szem előtt, hogy a látogatód nagy valószínűséggel nem tudja, hogy ki vagy, nem ismeri a munkádat. Főleg, ha egy Google keresés eredményeként landolt az oldaladon.

Az alapján fogja eldönteni, hogy felvegye-e veled a kapcsolatot, hogy kiderül-e számára az első néhány másodpercben, hogy a segítségére tudsz-e lenni.


Hiányzik a vezérszál

A marketing stratégiád diktálja a teljes kommunikációdat, és ez alól a honlapod sem kivétel. Különböző terv állhat egy-egy honlap létrejötte mögött, de leggyakrabban marketing vagy értékesítési célból készülnek.

Ezek lehetnek: 

  • Lead generálás: ha azt szeretnéd, hogy érdeklődőket hozzon neked.
  • Konverzió: ha az a célod, hogy az érdeklődők ügyfelekké vagy vásárlókká váljanak.
  • Márkaismertség: ha szükséged van egy felületre, amely informál, edukál és válaszol a leggyakrabban feltett kérdésekre.
  • Értékesítés: ha az értékesítés növelése a célod.

Ha ezt sikerült tisztázni, akkor következik, hogy meg kell határozni a fő vezérszálat. Ez az a fő gondolat – a vezérhangya –, amely értelmet ad az egész szövegnek, tükrözi a fő érveit és az elejétől a végéig kézen fogva vezeti a felhasználót.

Gondold át:

Mi lesz a fő érv, amivel meg akarod győzni a látogatót?

Mi az a nagy központi gondolat, amivel azt akarod elérni,

hogy az illető maradjon?

Például a saját honlapomon, a fő érvem az, hogy tiszta és céltudatos szövegekkel segítek az ügyfeleimnek, hogy a márkájuk olyan hangon kommunikáljon, amellyel az ügyfeleik azonnal kapcsolódni tudnak, és vásárlásra ösztönzi őket.


Nem egyértelmű, hogy miért téged válasszon a versenytársaddal szemben

Még ha fáj is, érdemes szembenézni azzal, hogy a látogatód számára csak egy vagy a többi edző, jógaoktató, dizájner vagy szövegíró közül, amíg meg nem ismer. Ezért muszáj kiemelned, hogy mi a te erősséged, miért válasszon téged!

 

Mi az, amit az ügyfeled a terméked vagy a szolgáltatásod által kaphat? Milyen értéket nyer általad? 

A három legfontosabb: a pénz, az idő és az energiaráfordítás. Nézd meg, hogy a te szolgáltatásoddal hogyan nyer majd több időt, pénzt vagy spórol energiát.

  • Mi különböztet meg téged bármely más hasonló lehetőségtől? 
  • Mi a te szuperképességed? 
  • Mi az, amit a leggyakrabban hallasz az ügyfeleidtől, amikor segítesz nekik? 
  • Mit adsz a világnak, amihez foghatót senki más nem ad? 

Gondolkodj el ezeken a kérdéseken, és egyre közelebb kerülsz majd a megoldáshoz!


Cicomás körmondatok, szakzsargon, célcsoport számára irreleváns információk

Ha beleestél ebbe a hibába, akkor se aggódj, mert azt jelenti, hogy a saját szakterületeden nagy és átfogó tudással rendelkezel. 

Olyan ez, mint amikor egy új telefont vesz valaki. A célcsoport kilencven százalékát nem fogja érdekelni részleteiben a kamera felbontása, a memória mérete vagy hogy milyen processzorral működik. 

Helyette azt szeretné tudni, hogy lehet-e profi képeket és videókat készíteni vele, és tárolhatja-e rajta az összes családi fotót minimum 2025-ig.

Ha elkészült már a szöveged, akkor olvasd át újra, és minden egyes szakasznál tedd fel a kérdést, hogy ez a tudás, szolgáltatás, tapasztalat HOGYAN segít a vásárlódnak. Mi az az érték, amit ő ezzel nyer. Fogalmazd át ez alapján!


Túl általános a szöveg

Tudd, hogy mi a célcsoportod fő problémája, mutasd be, hogy ismered és tudod rá a megoldást is. 

Igyekezz mélyre menni, láss bele a fejébe, bújj a bőrébe, találd meg a frusztrációját. 

Például, ha a célcsoportod fogyni szeretne, akkor nézd meg, hogy miért. 

Miért fontos ez neki? Szeretne nyáron önfeledten strandolni? A gyerekeivel játszani vagy elsétálni a lángososhoz, és közben nem arra gondolni, hogy mindenki a hasát meg a combjait méregeti? 

Esetleg attól fél, hogy nem veszik komolyan, mert nincs egységes online megjelenése? Nem meri elkérni a munkájáért az őt megillető összeget, mert az arculata egy amatőr benyomását kelti? 

Keresd meg a valódi okot, és arra nyújts megoldást! 


Nincsenek releváns kulcsszavak

Már biztosan hallottad a kifejezést, hogy SEO-ra optimalizált szöveg. 

Nem csak arról van szó, hogy első oldalra kerülj a Google találati listáján. 

A célja, hogy megtaláld azt a célközönséget, akire a vállalkozásodnak szüksége van. 

Amikor ők a te szakterületedhez kapcsolódó témára keresnek rá, akkor te kerülj a szemük elé.

Ha a megfelelő kulcsszavakat használod, az nemcsak a keresőmotoroknak segít megérteni a weboldalad tartalmát, hanem a felhasználói élményt is javítja azáltal, hogy a látogatók könnyebben megtalálják amit keresnek. Ezzel pedig csökken a visszafordulási arány is, amelyet úgy érzékel Google barátunk, hogy hasznos információ található az oldaladon.

Tehát releváns van a szakterületeden, nyugodtan ajánlhat másoknak is.


Hiányzik a call-to-action gomb, és az információ nehezen található meg

Biztos veled is előfordult már, hogy nagyon szerettél volna egy honlapon vásárolni, kapcsolatot felvenni vagy legalább több információt szerezni, de hiába kattintgattál percekig, valahogy nem sikerült megtalálnod, hogy hol tehetnéd ezt meg.

Sajnos ez egy nagy hiba, mert egy konkrét vásárlót veszíthetsz így el, de szerencsére borzasztó egyszerű orvosolni. 

Mindig lebegjen a szemed előtt, hogy a te érdeked, hogy a látogatód úgy cselekedjen az oldaladon, ahogy te szeretnéd. Ezért minden tudnivaló világosan és érthetően legyen kommunikálva.

Nem szabad azt elvárni, hogy detektívként próbálja megfejteni, hogy milyen formában segítesz, vagy hol van az e-mail címed.

Ha világos, hogy mi a célod a weboldaladdal, milyen cselekvésre szeretnéd ösztönözni a látogatót, akkor az is egyértelmű lesz, hogy milyen CTA-t helyezz el a honlapodon.

 


Tudom, hogy ennyi kérdés megválaszolása nem egyszerű feladat és valószínű, hogy nem is fog menni egy délután alatt.

Viszont ha elkerülöd ezeket a hibákat, és pontosan meghatározod, hogy mit szeretnél elérni a honlapoddal, azzal rengeteg felesleges kört meg tudsz spórolni magadnak!

 

Jól jönne még néhány tanács a weboldalad szövegével kapcsolatban? Iratkozz fel a hírlevelemre, hogy első kézből értesülhess, amint újra nyitom a CopyClub kapuját.

Feliratkozok, mert nem akarok lemaradni!